Lateralisatie

Voor kinderen van 3 t/m 7 jaar ligt mijn expertise op het gebied van lateralisatie.
Lateralisatie is het rijpingsproces van beide hersenhelften, waarbij één helft zich gaat ontwikkelen tot dominante helft. De beide hersenhelften kunnen dan goed met elkaar samenwerken.


Veel onderbouw- en middenbouwcollega’s hebben nog nooit van lateralisatie gehoord. Een
voorwaarde voor onderwijssucces. Van groot belang dat zij goed op de hoogte zijn, weten
hoe zij dit proces kunnen stimuleren.

 

Goede lateralisatie is belangrijk voor:

- Verfijnde motoriek
- Ruimtelijke oriëntatie
- Werkrichting
- Middellijn kunnen kruisen
- Hogere cognitieve vaardigheden zoals; lezen, schrijven en rekenen


Bij sommige kinderen verloopt het proces niet goed. Bij HB-leerlingen zien we dit vaak terug,
ze slaan vroege ontwikkelfasen over omdat ze anders leren.

Rond 8 jaar is het lateralisatieproces afgerond, echter binnen ons onderwijssysteem
beginnen 5-6 jarigen al aan schrijf- en leesonderwijs. Bij kinderen waarbij het
lateralisatieproces nog niet is afgerond kun je de volgende problemen tegenkomen:


- Leesmoeilijkheden
- Schrijfmoeilijkheden
- Cijfers omkeren, letters verwisselen (hardnekkig)
- Traag werktempo
- Slechte oog-handcoördinatie (schrijven, balspel, handvaardigheid etc.)
- Moeite met klokkijken
- Wagenziekte
- Moeite met stil zitten
- Evenwichtsproblemen
- Moeite met automatiseren

 

Theoretische en praktische informatie tijdens een studiedag voor het hele team of alleen
voor de onderbouw? Dat kan. Samen sparren hoe je binnen de school lateralisatie kunt
integreren in de dagelijkse praktijk? Vraag naar de mogelijkheden.


Lateralisatie
PDF – 100,9 KB 86 downloads