Coaching & training op maat
Je merkt dat jouw kind tegen bepaalde thema's aanloopt, wanneer je hulp gaat zoeken is er veel aanbod te vinden. Het is dan fijn als je even kunt sparren met iemand. Neem gerust contact op, ik denk graag met je mee.
Coaching / Training:
Ik werk zowel met trainingen in groepen als individueel. De kracht van een groep is de herkenning, de interactie en het leren van én met elkaar. Ik werk graag met de methodiek van RET (Rationele Emotieve Therapie), waarbij we onze gedachten onder de loep nemen en negatieve gedachten ombuigen naar helpende gedachten. Een bewezen sterke methode. De materialen van Schatgravers en kompasvinder ondersteunen het proces van inzicht, ontwikkeling en zelfvertrouwen.
Bij de volgende thema's bied ik jullie de helpende hand!
- Faalangst / onzekerheid / spanning
- Piekeren (hoofd vol) / niet lekker in je vel
- leren omgaan met emoties (bij scheiding, veel conflicten thuis, gedragsproblemen)
- Effectiever en leuker leren (leren leren, ook voor hoogbegaafden)
- Spanning voor examens en toetsen (van milde ongezonde spanning tot blackouts en paniek)
- Overgang van groep 8 naar de brugklas
- Studiekeuze; ontdek welke richting aansluit bij jouw kwaliteiten!
Faalangst / onzekerheid / spanning / perfectionisme / piekeren / angst
Mede dankzij onze prestatiemaatschappij en door de invloed van social media vergelijken veel kinderen / jongeren zich continue met anderen. Dit kan onzeker maken en het zelfvertrouwen / zelfbeeld flink negatief beïnvloeden. Doe ik het wel goed genoeg? Ben ik wel leuk genoeg? Hoor ik erbij? Wat als ik iets fout doe of er iets mis gaat? Door dit soort gedachten worden kleine dingen heel groot gemaakt en bouwt spanning voor bepaalde situaties op. Enorm zonde, want iedereen is uniek. Door negatieve gedachten om te buigen naar helpende gedachten, succeservaringen op te doen en de eigen kracht te ontdekken wordt de weerbaarheid vergroot. Kiezen voor een groepje heeft in de meeste gevallen een groter positief effect omdat binnen deze veilige setting geoefend kan worden.
'Waarom zou je jezelf vergelijken met anderen? Niemand kan zo goed jou zijn dan jijzelf!'
Leerprestaties / spanning voor examens en toetsen / meer leerplezier / van groep 8 naar de brugklas
Wanneer jongeren moeite hebben met het plannen en maken van huiswerk, het leren van toetsen, wanneer ze onderpresteren op school, blokkeren bij toetsen etc. is het zinvol om de training Leren Leren te volgen of de training 'stressvrij de examens/ toetsweken in.' Na zo'n training weet de jongere welke tools ingezet kunnen worden om zichzelf optimaal voor te bereiden en de rust te bewaren. Het vertrouwen groeit! Dit kan uiteraard ook individueel en volledig afgestemd op de hulpvraag.
Meer- of hoogbegaafdheid, onderpresteren
In de praktijk blijkt dat veel meer- en hoogbegaafde kinderen vastlopen in hun ontwikkeling omdat ze vele hindernissen tegenkomen op hun pad. Het aanbod op school is vaak ontoereikend en sociaal-emotioneel zijn er nogal wat uitdagingen voor de meesten. Voor kinderen die (vermoedelijk) meer- of hoogbegaafd zijn en meer inzicht nodig hebben in wie ze zijn, wat ze kunnen en hoe ze daarmee om kunnen gaan is een stuk training/ coaching erg waardevol. Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen: Wacht niet te lang met het inschakelen van extra begeleiding om kinderen te helpen in dit proces.
Studiekeuze
Zit je in het laatste of één na laatste jaar van het voortgezet onderwijs en heb je nog geen idee welke studie bij jou past? Ben je gestart met een studie maar blijkt dit toch niet de juiste richting? Misschien overweeg je zelfs een tussenjaar om de keuze uit te kunnen stellen. Met maximaal 4 sessies help ik je een stuk op weg door op zoek te gaan naar jouw kwaliteiten, jouw drijfveren en jouw energiegevers. De uitkomsten geven een goede richting voor een passende studie. Van daaruit kun je gerichter gaan kijken bij opleidingen en ontdekken waar jij je goed bij voelt. Ik werk onder andere met Schatgravers en het studiekeuzespel. Maak snel een afspraak zodat jij straks lekker kunt gaan werken aan een mooie toekomst.