Begeleiding meer- en hoogbegaafden

Ruim 7 jaar heb ik de meer-en hoogbegaafde leerlingen mogen begeleiden binnen het basisonderwijs, beleidsmatig gewerkt rond dit thema en hierin teamleden geïnformeerd en begeleid. De combinatie van mijn opleidingen Master dynamisch coach – coachen op verschillen - , jeugdbreincoach, HSP-coach, leren leren specialist, Strongkidstrainer en Schatgraverscoach maakt dat ik het verschil kan maken voor de leerlingen die meer-en hoogbegaafd zijn èn hun leraren. Ik vind het prettig om mijn inzichten en kennis te delen met het team zodat zij aanpassingen kunnen doorvoeren in de klas waardoor de HB’er zich meer gezien voelt en beter zal functioneren.

 

  • Individueel of in groepjes vanaf groep 4 t/m voortgezet onderwijs.
  • Vast uurtarief van €85 per uur. Minimale afname per school is 2 uur aaneengesloten. Voor een traject van minimaal 10 uur wordt een pakketkorting berekend.
  • Alles inclusief; mogelijkheden zoals leergeheugenonderzoek & advies, test executieve vaardigheden & advies, verslaglegging / gesprekken teamleden
  • Hulp bij effectief leren leren, inzicht in fixed growth mindset (Carol Dweck), helpende gedachten (5G, RET), inzicht in kwaliteiten (Schatgravers), uitdagende werkvormen (omgaan met frustratie) 
  • Binnen Deventer zijn de reiskosten 0,20 per kilometer, daarbuiten 0,30 per kilometer. Voor fysieke bezoeken geldt een minimale afspraak van 2 uur.

 

Lateralisatie

Voor kinderen van 3 t/m 7 jaar ligt mijn expertise op het gebied van lateralisatie.


Lateralisatie Is het rijpingsproces van beide hersenhelften, waarbij één helft zich gaat ontwikkelen tot dominante helft. De beide hersenhelften kunnen dan goed met elkaar samenwerken.
Veel onderbouw- en middenbouwcollega’s hebben nog nooit van lateralisatie gehoord. Een voorwaarde voor onderwijssucces. Van groot belang dat zij goed op de hoogte zijn, weten hoe zij dit proces kunnen stimuleren.

 

Goede lateralisatie is belangrijk voor:

  • Verfijnde motoriek
  • Ruimtelijke oriëntatie
  • Werkrichting
  • Middellijn kunnen kruisen
  • Hogere cognitieve vaardigheden zoals; lezen, schrijven en rekenen


Bij sommige kinderen verloopt het proces niet goed. Bij HB-leerlingen zien we dit vaak terug,
ze slaan vroege ontwikkelfasen over omdat ze anders leren.

 

Rond 8 jaar is het lateralisatieproces afgerond, echter binnen ons onderwijssysteem
beginnen 5-6 jarigen al aan schrijf- en leesonderwijs. Bij kinderen waarbij het
lateralisatieproces nog niet is afgerond kun je de volgende problemen tegenkomen:

  • Leesmoeilijkheden
  • Schrijfmoeilijkheden
  • Cijfers omkeren, letters verwisselen (hardnekkig)
  • Traag werktempo
  • Slechte oog-handcoördinatie (schrijven, balspel, handvaardigheid etc.)
  • Moeite met klokkijken
  • Wagenziekte
  • Moeite met stil zitten
  • Evenwichtsproblemen
  • Moeite met automatiseren

 

Theoretische en praktische informatie tijdens een studiedag voor het hele team of alleen
voor de onderbouw? Dat kan. Samen sparren hoe je binnen de school lateralisatie kunt
integreren in de dagelijkse praktijk? Vraag naar de mogelijkheden.

 


Begeleiding meer- en hoogbegaafden
PDF – 110,6 KB 81 downloads