Huiswerk en het puberbrein

Gepubliceerd op 3 februari 2022 om 08:34

Wat mogen we als ouders en leraren verwachten van onze jeugd?

In onze huidige prestatiemaatschappij wordt er nogal wat verwacht van kinderen, om deze verwachtingen eens tegen het licht van de wetenschap te houden kunnen we het volgende zeggen over de vroege adolescentie; Jeugd tussen de 10 en 14 jaar.

 

Kenmerken 10-14 jarigen

  • Moeite met plannen en zaken regelen
  • Moeite met het controleren en remmen van eigen gedrag 
  • Mogelijke heftige emoties en stemmingswisselingen 
  • Nemen makkelijker risico’s 
  • Zelfbeschermend en opportunistisch gedrag
  • Vriendschappen op basis van eigenbelang 
  • Kan duidelijke emoties herkennen, maar heeft moeite met complexe emoties (zoals schaamte, jaloezie)

 

De rol van de ouder is vergelijkbaar met een manager, na de leeftijd van 14 jaar verschuift dit meer naar de rol van coach. De rol van ouders / leraren bij 10-14 jarigen

  • Begeleiding bij moeilijke taken 
  • Hulp bij keuzes met lange termijngevolgen
  • Hulp bij emotionele situaties
  • Het creëren van voorwaarden voor leren 
  • Helpen met plannen en structuren 
  • Impulsief gedrag afremmen 
  • Praten over gedrag en mogelijke consequenties  
  • Helpen om zich in een ander in te leven  
  • Minder strakke regels, geef iets van onderhandelingsruimte

 

Ontwikkeling van het brein

De prefrontale functies van het brein ontwikkelen zich nog tot na het twintigste levensjaar! Deze functies heb je nodig voor: keuzes maken, vooruitkijken, planning, organisatie en zelfregulatie. Pubers hebben daarom vooral moeite met consequenties overzien op de lange termijn. Hiervoor hebben ze een stimulerende omgeving nodig. 

 

Hulp

Doordat de pubertijd zich kenmerkt door het losmaken van de ouders, blijkt het voor ouders vaak lastig om hun kind te begeleiden bij hun huiswerk. Dreigt een kind vast te lopen schakel dan begeleiding in. Met een paar slimme trucjes en meer kennis van de werking van het eigen brein komt de jongere een stuk verder. 

 

Bron: Vanuit het onderzoek ‘Zelfregulatie en het puberbrein?!’ 

(Prof. R. de Groot, 2018) Google Scholar


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.